Myślisz, że Twój zasięg jest za niski na siatkówkę?

Myślisz, że Twój zasięg jest za niski na siatkówkę?

Myślisz, że Twój zasięg jest za niski na siatkówkę?
Odpowiednia rozgrzewka może usprawnić Twoje mięśnie i poprawić możliwości skoczne nawet o 11%. Efekt ten może utrzymać się również po 6 h od rozgrzewki! [1]

A może boisz się o kontuzje?
Soomro i wsp. wykonali metaanalizę 9 randomizowanych kontrolowanych badań i 1 prospektywnego badania, w których łącznie wzięło udział 8 513 uczestników (11-20 lat) sportów zespołowych (5 piłka nożna, 3 piłka ręczna, 2 koszykówka), których łączny czas ekspozycji wyniósł 756 461 godzin. Sprawdzano efektywność programów prewencji urazów (Injury Prevention Programs) składających się z wieloaspektowych form rozgrzewki, m.in.: rozciągania, technik nerwowo-mięśniowych, sprawności, siły, wytrzymałości lub treningu proprioceptywnego. Program trwał średnio 8 miesięcy i co najmniej 15 minut na każdą sesję treningową. Wykazano, że program prewencji urazów, zmniejszał ryzyko urazów o 40% lub o 32% (po oszacowaniu ryzyka błędu) [2]. Z kolei przegląd systematyczny Kilic i wsp. pokazał, że w siatkówce ćwiczenia prewencyjne również mogą być skuteczne i np. redukować ryzyko urazów stawu skokowego nawet o 50%. W przeglądzie podkreślono rolę ćwiczeń wzmacniających i propriocepcji w zapobieganiu kontuzji kolana lub stawu skokowego w siatkówce [3] . Warto też wspomnieć o badaniu, które objęło łącznie 621 691 osobo-lat, a w którym to siatkówka (co może nie być zaskakujące) okazała się najmniej urazogenna w zestawieniu z piłką nożną, hokejem, koszykówką, judo czy karate [4].

 

1. Saez, E., Villarreal, S. De & Izquierdo, J. J. G. M. Optimal warm-up stimuli of muscle activation to enhance short and long-term acute jumping performance. 393–401 (2007). doi:10.1007/s00421-007-0440-9
2. Soomro, N. et al. The Efficacy of Injury Prevention Programs in Adolescent Team Sports: A Meta-analysis. 2415–2424 (2015). doi:10.1177/0363546515618372
3. Kilic, O. et al. Incidence , aetiology and prevention of musculoskeletal injuries in volleyball : A systematic review of the literature. Eur. J. Sport Sci. 17, 765–793 (2017).
4. Kujala, U. M. et al. Acute injuries in soccer, ice hockey, volleyball, basketball, judo, and karate: Analysis of national registry data. BMJ (1995). doi:10.1136/bmj.311.7018.1465

 

 

Zapraszamy do udziału w V Ogólnopolskich Mistrzostwach Doktorantów i Doktorantek w Siatkówce Halowej