Zmiana pozycji! [Infografika]

Zmiana pozycji! [Infografika]

Jaka jest najlepsza pozycja siedząca?

Im popularniejsza jest dana dziedzina, tym więcej badań w jej obrębie się prowadzi. Bóle pleców to jest bardzo popularna dziedzina, łatwo więc znaleźć badania, które potwierdzą nawet najbardziej nieprawdopodobną tezę. Zresztą na podstawie jednego z takich badań powstała filozofia straszenia pacjentów zginaniem kręgosłupa. Kojarzysz grafiki na których obrazowo pokazane jest ciśnienie w dyskach? I odruchowo zaczynasz się bać zwykłego siedzenia? No właśnie.

 

Czy siedzący tryb życia = bolące plecy?

Pomimo powszechnego przekonania że właśnie tak jest, badania naukowe mówią coś ZUPEŁNIE INNEGO.

Nie znaleziono korelacji pomiędzy siedzącym trybem życia, a bólami dolnego odcinka pleców.
Serio — NIE ZNALEZIONO TAKIEJ ZALEŻNOŚCI.

 

Dlaczego więc boli, jak długo siedzę?

Wiele osób jest przekonanych, że aby skutecznie zapobiegać dolegliwością pleców, powinni siedzieć w jakiejś określonej z góry – „zdrowotnej” pozycji. Tymczasem nawet sami fizjoterapeuci nie są w pełni zgodni, jak taka idealna pozycja miałaby wyglądać.

Nic z resztą w tym dziwnego. Każdy człowiek ma inną budowę ciała, inną ruchomość stawów, inną historię urazów/nawyków/przekonań. Dla każdego człowieka inaczej wygląda pozycja NEUTRALNA. Nie „prawidłowa. Nie „zdrowotna”. Nie „ergonomiczna”. Neutralna. Czy siedzenie w niej uchroni nas przed bólami? Niestety nie. Nawet najwygodniejsza pozycja utrzymywana zbyt długo będzie wpływała negatywnie na nasze ciało.

Pomimo tego, iż nie ma zgodności, co do wyglądu idealnej pozycji siedzącej, wciąż prowadzone są badania próbujące udowodnić zasadność stosowania sprzętów pomagających ją utrzymać. Firmy prześcigają się w produktach mających poprawić ergonomię siedzenia. Podkładki pod stopy, fotele, podpórki, półeczki, poduszeczki… Wszystko, aby było „bardziej zdrowo”.

Wszystko jednak wskazuje na to, iż stara maksyma “ruch to zdrowie” jest dziś bardziej aktualna, niż kiedykolwiek.

Nawet najlepszy fotel nie uchroni przed bólem, jeśli będzie się w nim siedzieć zbyt długo bez ruchu.

Bo to właśnie w bezruchu upatruje się przyczyny dolegliwości bólowych. Wszystko jedno, jakiej pozycji ten bezruch dotyczy.

 

To w końcu siedzenie szkodzi, czy nie?

Pomiędzy siedzącym trybem życia, a bólami pleców nie znaleziono korelacji. Udowodniono za to powiązanie wielu poważnych chorób z brakiem ruchu. Otyłość i cukrzyca to tylko wierzchołek góry lodowej. Tuż pod powierzchnią czają

się rozmaite formy raka, a nawet śmierć.

W tej perspektywie zwykły ból z nie ruszania brzmi, jak przysłowiowy „pikuś”.

 

Jak żyć, pani magister?

Różnorodnie! Zadbać o to, żeby częste zmiany pozycji stały się nawykiem. Przestać obawiać się ruchu. Dokonywać świadomych wyborów (winda vs schody, market samochodem vs lokalny sklep piechotą, popołudnie przed telewizorem vs popołudnie na spacerze). Zacząć od rzeczy małych, ale robionych często – to właśnie one będą stanowiły największą dźwignię jeśli chodzi o zmianę samopoczucia.

Takiej zmiany życzę wszystkim czytelnikom już dziś!

Bibliografia:

  1. Chen, Shu-Mei, et al. “Sedentary lifestyle as a risk factor for low back pain: a systematic review.” International archives of occupational and environmental health 82.7 (2009): 797-806.
  2. Hartvigsen, Jan, et al. “Is sitting-while-at-work associated with low back pain? A systematic, critical literature review.” Scandinavian journal of public health 28.3 (2000): 230-239.
  3. O’sullivan, Kieran, et al. “What do physiotherapists consider to be the best sitting spinal posture?.” Manual therapy 17.5 (2012): 432-437.
  4. Wunderlich, Max, et al. “Analysis of spine loads in dentistry—impact of an altered sitting position of the dentist.” Journal of Biomedical Science and Engineering 3.07 (2010): 664.
  5. Nowotny-Czupryna, Olga, et al. “Ustawienie kręgosłupa podczas pracy w pozycji siedzącej a dolegliwości bólowe u stomatologów i asystentek medycznych.” Med Pr 69.5 (2018).
  6. Nowotny-Czupryna, Olga, et al. “Ustawienie kręgosłupa podczas pracy w pozycji siedzącej a dolegliwości bólowe u stomatologów i asystentek medycznych.” Med Pr 69.5 (2018).
  7. Zderic, Theodore W., and Marc T. Hamilton. “Identification of hemostatic genes expressed in human and rat leg muscles and a novel gene (LPP1/PAP2A) suppressed during prolonged physical inactivity (sitting).” Lipids in health and disease 11.1 (2012): 137.
  8. Hamilton, M. T., D. G. Hamilton, and T. W. Zderic. “Role of low energy expenditure and sitting in obesity, metabolic syndrome, type 2 diabetes, and cardiovascular disease.” Metabolic Syndrome and Related Disorders 6.1 (2008): 81-82.
  9. Katzmarzyk, Peter T., et al. “Sitting time and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer.” Medicine & Science in Sports & Exercise 41.5 (2009): 998-1005.
  10. Schmid, Daniela, and Michael F. Leitzmann. “Television viewing and time spent sedentary in relation to cancer risk: a meta-analysis.” JNCI: Journal of the National Cancer Institute 106.7 (2014): dju098.
  11. Bey, Lionel, and Marc T. Hamilton. “Suppression of skeletal muscle lipoprotein lipase activity during physical inactivity: a molecular reason to maintain daily low‐intensity activity.” The Journal of physiology 551.2 (2003): 673-682.