Szkoła Młodego Naukowca-Samorządowca, edycja VI

Krajowa Reprezentacja Doktorantów ogłasza nabór do zadania zleconego pn. „Szkoła Młodego Naukowca-Samorządowca, edycja VI” – zwanego dalej „SMNS”, finansowanego ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na postawie umowy nr MNiSW/2025/DAP/486 z dnia 25 lipca 2025 r., a realizowanego przez Krajową Reprezentację Doktorantów. 

Celem SMNS jest zwiększenie świadomości prawnej społeczności akademickiej w zakresie przepisów dotyczących szkolnictwa wyższego i nauki, zwiększenie świadomości społecznej i prawnej społeczności akademickiej na temat możliwości przeciwdziałania zjawiskom nierównego traktowania i dyskryminacji doktorantek i doktorantów w środowisku akademickim oraz wyrównywania szans osób ze szczególnymi potrzebami oraz stworzenie przestrzeni do dyskusji na temat oceny określonych rozwiązań w zakresie kształcenia doktorantek i doktorantów oraz weryfikacji funkcjonowania w wybranych uczelniach wyższych i instytutach badawczych strategii przeciwdziałania nierównemu traktowaniu i dyskryminacji oraz polityk zapewniających dostępność architektoniczną, informacyjno- komunikacyjną i cyfrową.

SMNS składa się z trzech etapów:

  1. Rekrutacja (1-14 sierpnia 2025 r.)
  2. Wyjazd szkoleniowy dla wyłonionych w drodze rekrutacji doktorantek i doktorantów (4-7 września 2025 r., ośrodek Końska Dolina, ul. Izby 50, 38-315 Izby, gm. Uście Gorlickie, woj. małopolskie)
  3. Szkolenia informacyjne (1 października – 30 listopada 2025 r.).

Podczas wyjazdu szkoleniowego odbędą się cztery wykłady oraz cztery warsztaty podzielone na dwie ścieżki tematyczne:

a) ścieżka niebieska, której celem jest zwiększanie świadomości w zakresie przepisów dotyczących szkolnictwa wyższego i nauki, poszerzenie wiedzy na temat praw doktorantek i doktorantów wraz z nabyciem umiejętności w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania przejawom nieprzestrzegania praw doktorantek i doktorantów zaistniałym w podmiocie prowadzącym kształcenie doktorantek i doktorantów;
b) ścieżka zielona, której celem jest zwiększanie świadomości społecznej i prawnej w zakresie przeciwdziałania nierównemu traktowaniu i dyskryminacji doktorantek i doktorantów w środowisku akademickim oraz wyrównywania szans osób ze szczególnymi potrzebami, poszerzenie wiedzy w zakresie prawnych sposobów interwencji na przejawy dyskryminacji, molestowania, nierównego traktowania oraz w celu likwidacji barier i zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, jak również nabycie umiejętności w zakresie wdrażania standardów dla poszanowania zasady równego traktowania, przeciwdziałania dyskryminacji oraz zapewniania dostępności w środowisku doktoranckim oraz społeczności akademickiej.

Udział w wykładach i warsztatach jest obowiązkowy.

Czego oczekujemy od Kandydatek i Kandydatów?

  • statusu doktoranta (przez cały czas trwania zadania zleconego, tj. do 31 grudnia 2025 r.),
  • doświadczenia w działalności naukowej,
  • zaangażowania oraz odpowiedzialności za realizowane zadania,
  • dyspozycyjności czasowej,
  • pozytywnego nastawienia,
  • doświadczenie w działalności organizacyjnej i samorządowej będzie dodatkowym atutem.

Zachęcamy do przesyłania zgłoszeń i udziału w „Szkole Młodego Naukowca-Samorządowca, edycja VI”.      

                            

Zespół projektowy SMNS
Krajowa Reprezentacja Doktorantów 
adres do kontaktu: smns@krd.edu.pl

Ważne informacje!

Jaka jest wysokość opłaty za udział w SMNS?
Nie pobieramy opłat za udział. Organizator zapewnia uczestnikom nieodpłatny udział w szkoleniach stacjonarnych oraz zakwaterowanie i wyżywienie. Uwaga: Organizator nie zwraca kosztów podróży.

___________________________________________________

Jaki jest limit uczestników?
Maksymalna liczba miejsc: 15 doktorantek/doktorantów.

___________________________________________________

Czego oczekujemy od Kandydatek i Kandydatów?

  • statusu doktoranta (przez cały czas trwania zadania zleconego, tj. do 31 grudnia 2025 r.),
  • doświadczenia w działalności naukowej,
  • zaangażowania oraz odpowiedzialności za realizowane zadania,
  • dyspozycyjności czasowej,
  • pozytywnego nastawienia,
  • doświadczenie w działalności organizacyjnej i samorządowej będzie dodatkowym atutem.

Zapoznaj się z Regulaminem projektu Szkoła Młodego Naukowca-Samorządowca, edycja VI

Radca prawny. Specjalistka z zakresu prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prawa znaków towarowych. Absolwentka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UMCS w Lublinie w dyscyplinie nauk prawnych, aktualnie przygotowuje się do obrony rozprawy doktorskiej. Rzecznik Praw Doktoranta KRD, Wiceprzewodnicząca KRD w kadencji 2023 i 2024, Przewodnicząca Biura Prawnego KRD od 2022 r. do I 2025 r., zastępca Rzecznika Praw Doktoranta KRD w latach 2021-2025 r. Autorka publikacji naukowych z zakresu prawa własności przemysłowej i prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Aktywnie zaangażowana w lokalną i ogólnopolską doktorancką działalność samorządową. Szkoleniowiec oraz uczestnik licznych projektów naukowo-społecznych. Członek Prezydium Ośrodka Mediacyjnego Fundacji „Znam Prawo” działającej przy OIRP w Lublinie. Uhonorowana nagrodą „Serce za Serce” OIRP w Lublinie za działalność prawną pro bono.

Ekspert z zakresu prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Autor komentarza do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz publikacji naukowych odnoszących się do tej tematyki. Prowadzi szkolenia w szczególności z obszaru procedur awansowych, ewaluacji jakości kształcenia, spraw doktoranckich, spraw studenckich, systemu świadczeń dla studentów. Pełnił funkcję Rzecznika Praw Doktoranta Krajowej Reprezentacji Doktorantów w latach 2021-2025. Odbył aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu i uzyskał tytuł radcy prawnego. Doświadczenie w zakresie prawa o szkolnictwie wyższym i nauce zdobywał pełniące liczne funkcje na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz reprezentując studentów i doktorantów na arenie ogólnopolskiej.
Laureat nagrody specjalnej w konkursie Rising Stars Prawnicy – liderzy jutra 2023.

Ukończyła szkolenie specjalizacyjne z psychiatrii w Oddziale Klinicznym Psychiatrii w Tarnowskich Górach, gdzie pracuje obecnie jako asystent badawczo-dydaktyczny i starszy asystent specjalista. W 2023 roku obroniła z wyróżnieniem rozprawę doktorską w dyscyplinie nauk medycznych. Ekspertka w zakresie psychologii stresu oraz metod radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych – zarówno w wymiarze indywidualnym jak i podczas pracy w zespole. Posiada doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych i szkoleń w obszarze profesjonalizmu zawodowego z uwzględnieniem przeciwdziałania zjawiskom niepożądanym i promowania równości w środowisku akademickim i klinicznym.

W latach 2021-2023 członkini Komisji ds. przeciwdziałania zjawiskom niepożądanym w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Jest koordynatorem narodowym z Polski w międzynarodowym zespole badawczym International Collaborative Research for Ijime (Bullying) Prevention and Intervention, który pod kierownictwem naukowców z Japonii zajmuje się zapobieganiem oraz wdrażaniem interwencji w sytuacjach występowania przemocy w szkołach.

Absolwentka Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu w Białymstoku (UwB), doktor nauk społecznych, asystentka na Wydziale Nauk o Edukacji UwB, magister kryminologii oraz psychologii ze specjalnością neurokognitywistyka. W pracy naukowej koncentruje się na neuropsychologicznych korelatach zdolności poznawczych, empatii oraz zachowań kryminogennych. Szczególnie angażuje się w kwestie związane z dobrostanem młodych naukowców oraz tworzeniem sprzyjających warunków ich pracy i rozwoju w środowisku akademickim. Jest aktywnie zaangażowana w działalność na rzecz środowiska młodych badaczy zarówno w Polsce, jak i na poziomie międzynarodowym. Obecnie pełni funkcje Wiceprzewodniczącej Europejskiej Rady Doktorantów i Młodych Naukowców (EURODOC), przedstawicielki Krajowej Reprezentacji Doktorantów (KRD) w Eurodoc oraz członkini Rady Doradczej KRD.

W poprzednich latach była m.in. członkinią Zarządu KRD oraz zarządu Eurodoc, pełnomocniczką KRD ds. współpracy międzynarodowej, koordynatorką zespołu KRD ds. współpracy międzynarodowej, a także zespołów Eurodoc ds. zdrowia psychicznego oraz szkolnictwa wyższego w Europie. Reprezentowała ponadto Eurodoc w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, a wcześniej pełniła funkcję Rzeczniczki Praw Doktoranta UwB.

Jej doświadczenie łączy perspektywę badawczą z praktyczną znajomością systemu szkolnictwa wyższego, co umożliwia całościowe podejście do tematyki zdrowia psychicznego w środowisku akademickim – z uwzględnieniem zarówno indywidualnych potrzeb, jak i instytucjonalnych uwarunkowań.

Prawnik i ekonomista, doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pełnomocnik Zarządu KRD ds. jakości kształcenia i ekspert ds. ewaluacji szkół doktorskich. Członek zespołu Rzecznika Praw Doktoranta KRD. W latach 2021 – 2023 przewodniczący Samorządu Doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą prawnych aspektów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków. Jest autorem kilkunastu prac naukowych, w tym komentarza do przepisów ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce pod red. W. Kiełbasińskiego, B. Pietrzyk-Tobiasz i M. Kulińskiego.

Absolwentka Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego. Członkini Zarządu Krajowej Reprezentacji Doktorantów ds. zarządzania projektami. Koordynatorka wielu projektów naukowych i edukacyjnych. Prowadzi szkolenia dotyczące Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, procesu przygotowania wniosków grantowych, praktycznych aspektów funkcjonowania samorządu doktorantów oraz zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w środowisku akademickim. Realizuje badania naukowe z zakresu prawa administracyjnego, prawa samorządowego, problematyki praw człowieka oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.

Absolwent Wydziału Prawa i Administracja Uniwersytetu Rzeszowskiego na kierunkach: prawo oraz europeistyka. Uzyskał stopień doktora nauk prawnych na podstawie rozprawy doktorskiej „Prawne aspekty zatrudniania osób niepełnosprawnych” (nadany przez Radę Naukową Instytutu Nauk Prawnych UMCS w Lublinie. Zatrudniony jako adiunkt badawczo-dydaktyczny w Zakładzie Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego. Autor kilkunastu publikacji naukowych z zakresu prawa pracy. Uczestnik kilkudziesięciu międzynarodowych i krajowych konferencji naukowych. Odbył staże międzynarodowe, m. in. w ramach programu Erasmus + prowadził zajęcia na Universita Degli Studi del Sannio w Benevento (Włochy) oraz krajowe (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego). Aktywny członek Polskiej Sieci Naukowej Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego COOPERANTE. Sekretarz Komisji ds. równego traktowania w Uniwersytecie Rzeszowskiem. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa pracy. Angażuje się w popularyzowanie wiedzy dotyczącej szeroko pojętych zagadnień z zakresu prawa zatrudnienia oraz ubezpieczeń społecznych. Prowadzi również pokazowe lekcje dla szkół średnich.

Doktorant IV roku Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Wrocławskiego w Kolegium Doktorskim Językoznawstwa i Literaturoznawstwa w dyscyplinie językoznawstwa. Przewodniczący Rady Doktorantów Samorządu Doktorantów Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Zarządu Krajowej Reprezentacji Doktorantów do spraw dobrostanu psychicznego i fizycznego. Aktywnie zaangażowany w działania na rzecz poprawy dobrostanu w środowisku akademickim, koordynator wielu projektów oraz aktywności naukowych i społecznych, współorganizator kilku ogólnopolskich konferencji naukowych. Autor publikacji w międzynarodowych, wysoko punktowanych czasopismach.

Realizuje badania naukowe z pogranicza językoznawstwa eksperymentalnego i psychologii poznawczej w tematyce relatywizmu językowego oraz wielojęzyczności. Koordynator ścieżki badawczo-diagnostycznej w ramach projektu PhDWell odpowiedzialny za przeprowadzenie ogólnopolskich badań ankietowych i opracowanie otrzymanych wyników w formie raportów.

W dniach 4-7 września 2025 r. odbyła się kolejna, już szósta edycja Szkoły Młodego Naukowca – Samorządowca. Przez cztery dni uczestnicy wzięli udział w 16 godzinach intensywnych szkoleń, które pozwoliły im poszerzyć wiedzę niezbędną do skutecznego wspierania doktorantek i doktorantów w podmiotach prowadzących kształcenie doktorantów. Spotkania były także doskonałą okazją do nawiązywania nowych relacji, wymiany doświadczeń oraz budowania społeczności zaangażowanej w działalność samorządową.

Program szkoleń obejmował zarówno zagadnienia prawne, jak i kwestie społeczne oraz organizacyjne, z którymi na co dzień mierzą się osoby działające w samorządach doktoranckich. Dzięki różnorodnym tematom i bogatemu doświadczeniu prowadzących uczestnicy mogli spojrzeć na swoją działalność z nowych perspektyw, a także zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy na rzecz środowiska akademickiego.

Szczególne podziękowania kierujemy do szkoleniowców, którzy podzielili się swoją wiedzą i praktyką:

  • Aktualne problemy prawne doktorantek i doktorantów – r. pr. Barbara Pietrzyk-Tobiasz, r. pr. Wojciech Kiełbasiński,
  • Rozpoznawanie i przeciwdziałanie dyskryminacji osób z zaburzeniami psychicznymi w środowisku akademickim – dr Joanna Smolarczyk,
  • Neuroróżnorodność w środowisku doktoranckim: Jak tworzyć dostępną i wspierającą przestrzeń akademicką? – dr Aleksandra Lewandowska,
  • Postępowanie administracyjne w praktyce kształcenia doktoranckiego – mgr Przemysław Mroczkowski,
  • Regulamin szkoły doktorskiej w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – mgr Monika Wilanowska,
  • Prawne aspekty przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu w szkolnictwie wyższym. Wybrane aspekty – dr Michał Skóra,
  • Zadania samorządu w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – mgr Wojciech Milczarski.

Każde ze spotkań wywołało żywą dyskusję i pozwoliło uczestnikom zadać pytania odnoszące się do realnych problemów, z jakimi spotykają się w swojej działalności. Dzięki temu zdobyta wiedza nie pozostaje jedynie teorią, ale może być bezpośrednio wykorzystana w codziennej pracy samorządowej.

Jak się zgłosić?

Osoby zainteresowane uczestnictwem w projekcie prosimy o wypełnienie załączonego formularza: https://forms.gle/Qi5k4pT5jRpmUMfL7

_____________________________________________

Do kiedy można się zgłosić?

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 14 sierpnia 2025 r. 

_____________________________________________

Kiedy otrzymam potwierdzenie zakwalifikowania?

Termin przedstawienia wyników o zakwalifikowaniu do SMNS nastąpi nie później niż w dniu 16 sierpnia br.

_____________________________________________

Zachęcamy do przesyłania zgłoszeń i udziału w „Szkole Młodego Naukowca-Samorządowca, edycja VI”.