W dniach 4-7 września 2025 r. odbyła się kolejna, już szósta edycja Szkoły Młodego Naukowca – Samorządowca. Przez cztery dni uczestnicy wzięli udział w 16 godzinach intensywnych szkoleń, które pozwoliły im poszerzyć wiedzę niezbędną do skutecznego wspierania doktorantek i doktorantów w podmiotach prowadzących kształcenie doktorantów. Spotkania były także doskonałą okazją do nawiązywania nowych relacji, wymiany doświadczeń oraz budowania społeczności zaangażowanej w działalność samorządową.
Program szkoleń obejmował zarówno zagadnienia prawne, jak i kwestie społeczne oraz organizacyjne, z którymi na co dzień mierzą się osoby działające w samorządach doktoranckich. Dzięki różnorodnym tematom i bogatemu doświadczeniu prowadzących uczestnicy mogli spojrzeć na swoją działalność z nowych perspektyw, a także zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy na rzecz środowiska akademickiego.
Szczególne podziękowania kierujemy do szkoleniowców, którzy podzielili się swoją wiedzą i praktyką:
- Aktualne problemy prawne doktorantek i doktorantów – r. pr. Barbara Pietrzyk-Tobiasz, r. pr. Wojciech Kiełbasiński,
- Rozpoznawanie i przeciwdziałanie dyskryminacji osób z zaburzeniami psychicznymi w środowisku akademickim – dr Joanna Smolarczyk,
- Neuroróżnorodność w środowisku doktoranckim: Jak tworzyć dostępną i wspierającą przestrzeń akademicką? – dr Aleksandra Lewandowska,
- Postępowanie administracyjne w praktyce kształcenia doktoranckiego – mgr Przemysław Mroczkowski,
- Regulamin szkoły doktorskiej w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – mgr Monika Wilanowska,
- Prawne aspekty przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu seksualnemu w szkolnictwie wyższym. Wybrane aspekty – dr Michał Skóra,
- Zadania samorządu w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – mgr Wojciech Milczarski.
Każde ze spotkań wywołało żywą dyskusję i pozwoliło uczestnikom zadać pytania odnoszące się do realnych problemów, z jakimi spotykają się w swojej działalności. Dzięki temu zdobyta wiedza nie pozostaje jedynie teorią, ale może być bezpośrednio wykorzystana w codziennej pracy samorządowej.


































