Zjazd szkoleniowy dla ekspertów KRD ds. ewaluacji szkół doktorskich

Zjazd szkoleniowy dla ekspertów KRD ds. ewaluacji szkół doktorskich

W dniach 4–7 września 2025 r. odbył się Zjazd szkoleniowy dla ekspertów Krajowej Reprezentacji Doktorantów (KRD) ds. ewaluacji szkół doktorskich. Wydarzenie zostało zorganizowane z myślą o kompleksowym przygotowaniu ekspertów delegowanych przez KRD do udziału w procesie oceny jakości kształcenia w szkołach doktorskich w całej Polsce.

Ewaluacja szkół doktorskich stanowi kluczowy element systemu zapewniania jakości kształcenia w szkołach doktorskich. Wymaga nie tylko znajomości ram prawnych i zasad metodologicznych, lecz także umiejętności analizy dokumentacji, interpretacji kryteriów oraz sprawnej współpracy w zespołach oceniających. Program Szkoleń na ekspertów KRD został zaprojektowany w taki sposób, aby połączyć solidne podstawy teoretyczne z praktycznymi warsztatami, przygotowując naszych ekspertów do pełnienia swojej roli w sposób profesjonalny i odpowiedzialny.

Podczas trzech dni intensywnych szkoleń uczestnicy wzięli udział w wykładach, dyskusjach oraz zajęciach warsztatowych. Zakres tematyczny obejmował m.in.:

  • Wprowadzenie do ewaluacji szkół doktorskich – mgr Marcin Dorochowicz; Omówienie podstaw prawnych, struktury i zadań zespołów ewaluacyjnych, procedury przygotowania raportów oraz zasad analizy dokumentacji.
  • Kryteria pierwsze, drugie i siódme ewaluacji jakości kształcenia – mgr Przemysław Mroczkowski; Szczegółowe omówienie adekwatności programu kształcenia, efektów uczenia się i umiędzynarodowienia, z uwzględnieniem analizy studiów przypadku.
  • Jak pełnić funkcję eksperta? Warsztat komunikacyjny i pracy w zespole – mgr inż. Dominik Leżański; Szkolenie poświęcone współpracy w zespole oceniającym, kompetencjom komunikacyjnym i interpersonalnym oraz odpowiedzialności eksperta doktoranckiego.
  • Kryteria trzecie, czwarte i szóste (cz. I) ewaluacji jakości kształcenia – r.pr. Wojciech Kiełbasiński; Analiza kwalifikacji kadry akademickiej, jakości procesu rekrutacji oraz rzetelności oceny śródokresowej.
  • Kryteria piąte, szóste (cz. II) i ósme ewaluacji jakości kształcenia – r.pr. Barbara Pietrzyk-Tobiasz;  Omówienie jakości opieki naukowej i wsparcia doktorantów, skuteczności kształcenia oraz osiągnięć naukowych i artystycznych.
  • Ewaluacja jakości kształcenia w szkołach doktorskich – istota, cel i rola ekspertów doktoranckich – mgr inż. Michał Klimczyk; Przedstawienie oczekiwań wobec procesu ewaluacji, znaczenia raportów oraz roli ekspertów doktoranckich w zapewnianiu jakości kształcenia.
  • Ewaluacja szkół doktorskich z perspektywy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Komisji Ewaluacji Nauki – Karolina Szuppe; Omówienie zasad współpracy ekspertów z Ministerstwem, funkcjonalności systemu SEDOK oraz praktycznych aspektów procesu ewaluacji.

Udział w szkoleniach pozwolił ekspertom KRD nie tylko na zdobycie specjalistycznej wiedzy i praktycznych umiejętności, lecz także na wymianę doświadczeń i budowanie sieci współpracy. Dzięki temu eksperci Krajowej Reprezentacji Doktorantów są jeszcze lepiej przygotowani do wspierania procesu ewaluacji szkół doktorskich w Polsce w sposób rzetelny, profesjonalny i odpowiedzialny.